![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
7. FÆGTE RELATEREDE LEGE OG ØVELSERINDHOLD
7a BENARBEJDEMARCHE OG ROMPREDer laves marche eller rompre over en række våben / hockey stave som er lagt ud på gulvet. Eleverne må kun have en fod i mellemrummet mellem hockey stavene, hvilket lærer børnene at flytte foden i bevægelsesretningen først. UDFALD MOD HANDSKESamarbejde to og to, den ene holder en handske i sparkehøjde evt. på forskellige udfaldsafstande. Den anden laver udfald og forsøger at sparke til handsken inden udfaldet er afsluttet. Kan senere laves med marche udfald, hop tilbage udfald eller ballaistre udfald. GRIB HANDSKENTo og to sammen, den ene holder handske højt op i luften, på et tidspunkt slippes handsken og makkeren skal så gribe handsken samtidig med at han laver marche, udfald fleche eller andet benarbejde. Variant: Træneren står foran eleven med en handske i hver hånd. Eleven laver kvart battement, hvorved handsken skubbes ud til siden med våbenhånden, hvorefter den anden handske gribes med udfald. HVEM KAN SPARKE LÆNGSTEn mønt eller hønsering placeres under forreste fod, eleven laver udfald hvorved hønseringen skydes af sted. Kan laves som konkurrence hvem kan skyde længst. SPARK HANDSKEN TIL MAKKERPartnerne står engarde overfor hinanden. Den ene udøveren lægger en handske på sin fod og laver et udfald, således at handsken sparkes op i luften. Herved gøres det muligt for makkeren at gribe handsken. Øvelsen kan også laves med ballaistre. GRIB HANDSKEN FØRSTBørnene står parvis overfor hinanden, med træneren imellem sig. Træneren slipper en handske mellem hvert par, det er nu udøvernes opgave at gribe handsken med udfald. Hvem er hurtigst? Med lidt rutine kan man have en handske i hver hånd og klare to makkerpar ad gangen. HVEM ER HURTIGSTTo og to overfor hinanden i engarde stilling. Opgaven lyder ”slå din modstander på indersiden af det forreste knæet med din våbenhånd”. For at få den rigtige afstand må alt benarbejde undtagen flech bruges. LIGE MEGET VÆGT PÅ BEGGE BENStå i engard stilling med lige meget vægt på begge ben, hvorved fødderne hurtigere kan løftes over den hockey stav som makkeren flytter langs gulvet. Staven flyttes i tilfældig rækkefølge frem foran den forreste fod eller bag den bageste. TRÆNEREN SIGERNår træneren siger sit navn før en ordre, så skal ordren udføres f.eks. ”Martin siger udfald”, børnene skal lave udfald. Hvis ordren ikke udføres, ikke udføres prompte, eller udføres forkert udgår man af legen. Hvis træneren ikke nævner sit navn inden en ordre, så skal den ikke udføres, og man udgår af legen, hvis man udfører ordren. Det gælder i dette tilfælde om at blive stående musestille. Legen fortsætter indtil der kun er et barn tilbage, som i givet fald er vinderen. BENARBEJDE MED SPEJLSom almindelig benarbejde, hvor eleverne er placeret på række foran træneren. Når træneren viser håndryggene til børnene, er der tale om en fægtekamp og børnene skal gøre det modsatte af træneren: f.eks. træneren laver marche – børnene laver rompe og vice versa. Når træneren viser håndfladerne til børnene, er der tale om et spejlbillede og børnene skal derfor lave det samme som træneren: f.eks. træneren laver rompe – børnene laver rompe. Variation: Lav legen om til en konkurrence, hvor man ryger ud af legen eller får ”straf” f. eks mavebøjninger, hvis man går den forkerte vej eller reagerer for sent . STATIONSØVELSER / CIRKELTRÆNINGDel børnene op i små grupper og lav 4-6 stationer, hvor forskellige former for benarbejde skal gennemføres på hver station i 1 eller måske 2 minutter ved større børn og unge. Lav en kort pause, hvor børnene skifter til den næste station. Sørg for at børnene er på det rene med at øvelserne skal gennemføres ordentligt og giv en grundig instruktion inden star og under aktiviteten. BENARBEJDSLABORATORIUMFind det bedste marche, rompe, udfald og ballaitre ud af mange forskellige slags, som træneren viser børnene: Alm. (korte og hurtige små skridt), lange, meget korte, på hæle, på tæer, langsomme, overkrop foroverbøjet, overkrop bagoverbøjet, på indersiden af fødderne, på ydersiden af fødderne, på et ben, etc. Deltagerne prøver de forskellige og tages med på råd og beslutter sig (forhåbentlig) for de bedste af slagsen. En pædagogisk og morsom måde at vise børnene, hvad der er rigtigt og forkert. RØDT LYS STOPTræneren står med ryggen til eleverne. Det gælder om, at nå frem til personen hurtigst muligt, men når personen vender sig om gælder det om, at stå korrekt og stille ellers skal man starte forfra. Der arbejdes med marche, rompe når man skal rykke tilbage og stillestående i en garde. REAKTIONS BENARBEJDEBørnene stilles på to rækker overfor hinanden. Det ene hold hedder ”1” det andet ”2”. Hvert hold har en start streg og en baglinie. Træneren råber ”1” eller ”2”. Det tal som råbes, skal fange det andet tal, altså den fægter, som vedkommende står overfor, inden denne når sin baglinie. Fangeren laver marcher og offeret laver rompre. UDFALDS REAKTIONS LEGBørnene står på en række og tildeles hver sit nummer. Når træneren laver en bevægelse, f.eks. peger på dem, og råber deres nummer, skal de hurtigt lave udfald. Træneren skal overraske børnene og da fægtning er visuelt skal børnene reagere på bevægelsen. Prøv at snyd dem ved at pege på en anden end den nummeret tilhører. HOLD AFSTANDEN ELLER TAB MASKENEleverne er sammen i par. De står en garde og fastklemt mellem våben hænderne er en maske. Den ene bestemmer retningen og laver marche eller rompre, den anden skal følge efter ellers taber de masken, der må ikke siges noget, eleverne skal reagere på makkerens bevægelser. Efter et tidsrum skiftes opgave. VARIATIONS MULIGHEDER OVER ALMINDELIGT BENARBEJDE
7b VÅBEN- KONTROL OG TEKNIKKAN DU RAMMEFægteren står overfor træneren, denne holder i første omgang sin hånd knyttet, fægteren følger hånden med spidsen. På et tidspunkt åbnes hånden således at håndfladen vises, fægteren skal nu ramme hånden ved enten at strække armen, lave marche eller udfald. FÆGTERINGRIDNINGOphæng en snor i god højde d.v.s. således at ingen får snoren i halsen. Lav et snorevedhæng på midten af den lange snor med en kortere snor. I dette vedhæng, som skal hænge i lidt over skulderhøjde for et barn kroges en papirclips. Til papirclips fastgøres en nøglering eller lign. Deltagerne skal nu forsøge at fange ringen på deres våben enten ved fleche m. valgfrit våben på afstanden 2,5-3m eller på ryggen af makker i løb fra min. 5m afstand. Ingen opbremsninger tilladt. Dette er svært, så man kan med sindsro udlove en sodavand til alle som kan få fat i ringen. Dette vil være godt, hvis man selv er så dygtig at man kan vise, at det rent faktisk kan lade sig gøre. SØRØVERLEG 2Børnenes deles op i to sørøverhold. Hvert hold udstyres med skumgummisabler eller fleuretter samt handsker og masker. Banen kan begrænses til en piste. Bagest på banen placeres holdets skatkiste (f. eks en el-vest=sølvskatten). Det hold som først får fat i modstanderens skat har vundet. Man dør, hvis man bliver ramt på overkroppen minus hoved og arme (torso). Når man er død, sætter man sig uden for banen. Hvis du bruger en piste, som bane, kan du også sige at pisten er et skib, som er bordet af pirater eller to skibe, som er sejlet ind i hinanden. Træneren er dommer og skal være konsekvent. Legen kan gøres sværere ved at kun forsiden af kroppen tæller, dette er også sikkerhedsmæssigt at foretrække, hvis der fægtes med fleuretter. |