Sørøverleg 1
Børnene deles op i to hold på hver sin bane halvdel. Det ene hold er “De knaldrøde Pirater” det andet hold “De sorte Slyngler” eller navne efter eget valg. Legen bliver mest levende, hvis der er god plads til rådighed, f.eks. en fodboldbane.
Dette er en sørøver-leg, hvorfor der er en “guvernør”, der styrer at alt går lovligt til (træneren).
Begge hold sørøvere er på skattejagt. Skatten er et par sko. Skatten er kun noget værd, når parret er samlet.
Hvert hold har “helle” på egen banehalvdel og kan fanges på modstandernes banehalvdel. På egen bane halvdel er der (ca. 5 helst 10 meter fra midterlinjen – og i en vis afstand fra hinanden) placeret et fangehul (et tøndebånd, kridtcirkel eller lignende) og den ene del af skatten (een sko) i en skatkiste (et andet tøndebånd).
Skatten skal erobres ved, at man løber ned og henter den. Skatten må ikke kastes (fængselsstraf), men den må gerne overgives til en medspiller.
Bliver man rørt på modstanderens banehalvdel, skal man føres af vedkommende til fangehullet og bliver der, indtil en fra eget hold kommer og rører en (dvs. befrier). Har man skatten, når man bliver rørt, skal skatten igen placeres på sit udgangspunkt, og man skal selv transporteres til fangehullet.
Det hold vinder, som først har hele skatten i eget land.
Variation
Man skal stå mindst 3 meter fra eget fangehul og egen skat.
Den/de befriede kan ikke tage skatten, før de har været nede på egen banehalvdel.
Kommer en angriber ind til skatten (i tøndebåndet/kridtcirklen), er der helle, indtil man træder udenfor med begge fødder.
Alle i fangehullet befries blot en røres.
Den, som befrier fanger, har ikke helle i fangehullet. En befriet har helle i fangehullet, indtil det forlades, men kan ikke befri nye fanger, før han har været nede på egen banehalvdel.
Legen giver mulighed for både enkeltpræstationer og samarbejde på holdene. Det sidste idet legen har en del taktiske elementer, som kræver et godt samarbejde og koordination af holdets indsats.